Kdy je „ideální“ věk na to jít do školky
Kdy by mělo naše dítě začít navštěvovat školkové zařízení? Na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď. Zeptejte se deseti učitelů, deseti rodičů a deseti dětí a každý Vám odpoví úplně jinak. Víte, proč neexistuje jednoznačná odpověď? Protože každé dítě je jiné a proto je pro každé dítě ideální věk na školku úplně jiný.
Jedna část rodičů by s námi už teď nesouhlasila a řekla by nám velmi razantně, že ideální věk na nástup do vzdělávacího zařízení jsou 3 roky. Bylo to tak zažité 20 let zpátky, kdy odbyl třetí rok a potomek nastoupil do školky, ale není tomu tak, protože každé dítě je unikát a každé dítě má úplně jiné vlastnosti, schopnosti, přednosti a vývojově si také nestojí nastejno.
Vysvětlíme to na úplně jednoduchých příkladech. Tříletá holčička, která právě nastupuje do školky, téměř nemluví, není jí rozumět a je doopravdy těžké se s ní na něčem domluvit. Vedle ní stojí druhá stejně stará holčička, ta holčička povídá, div se jí pusa nezastaví. Myslíte si, že na tom jsou tyhle dvě dívky vývojově nastejno. Nejsou. Stejně tak tam může přijít holčička, která ještě neměla 3 roky a je šikovnější než všechny ostatní stejně staré holčičky.
Jedno dítě se umí samo oblékat, druhé ne. Jedno dítě se samo nakrmí, druhé v žádném případě. Jedno dítě po obědě spí, druhé ne. Jedno dítě je závislé na mamince, druhé ne.
Snažíme se tu poukázat, že první rozdíly mohou být v šikovnosti, ale mnohem větší rozdíly se nacházejí v psychickém vývoji každého jedince. V dětství jsou mnohdy tyto rozdíly doopravdy propastné.
Každý rodič zná nejlépe své dítě a musí být soudný a rozhodnout ve prospěch dítěte. To znamená – dát ho do školky jen v případě, že je na to psychicky a fyzicky připravené.
Jaké děti by zatím školku navštěvovat neměly:
· ty, které neumí ještě samotné mluvit
· ty, které nejsou zvyklé být delší bez rodičů
· ty, které neumí samotné jíst a pít
· ty, které se počůrávají a pokakávají, aj.
Tento výčet v kombinaci s pomalejším psychickým vývojem nám představuje dítě, které ještě není na školku připraveno.
Nekoukejte na věk dítěte, ale dejte si tu práci, že budete dítě sledovat a pomalinku se rozhodovat, zda bude nebo nebude ve třech letech navštěvovat školku. Vy znáte své dítě nejlépe, proto jste nejvíce kompetentní rozhodnout, zda je nebo není na školku připraveno. Pokud Váš potomek potřebuje ještě nějaký čas, dopřejte mu ho a o školce pouvažujte zase o něco déle.